In het christendom weten gelovigen zich uitgenodigd om vanuit Gods liefde te bestaan en om van die liefde een bescheiden teken te geven in de wereld om ons heen. Niet vanuit eigen kracht, maar vanuit een generositeit die je zelf van God hebt ontvangen.
Generositeit betekent de ander de vrijheid gunnen om anders te zijn, anders te denken, anders te geloven.
Je geborgen weten in Gods liefde helpt je genereus zevenmaal zeven keer te vergeven en telkens weer anderen en jezelf nieuwe kansen te bieden. Als iemand je vraagt om één mijl met hem mee te gaan, ga er dan twee met hem mee. (Matteüs 5, 41)
Je krijgt acht wegwijzers naar vorming in een katholieke dialoogschool aangereikt. Hoe inspireren ze je in de praktijk tot denken, doen en zijn in dialoog?
Deze inspiratiefiche geeft enkele aanknopingspunten en voorbeelden als opstap.
Je bedenkt er zelf zeker nog vele andere …
Je kunt het thema benaderen vanuit de drie invalshoeken van de identiteitsdriehoek: je persoonlijke identiteit, je professionele identiteit en de identiteit van je school.
Het is ook verweven met het leerplan Zill voor het basisonderwijs en het gemeenschappelijk funderend leerplan voor het secundair onderwijs.
Samen vertolken de wegwijzers hoe een katholieke dialoogschool naar vorming kijkt.
De wegwijzers naar vorming geven richting aan het team om doorheen het hele schoolgebeuren tot op de klasvloer te groeien als katholieke dialoogschool. Het leerplan biedt tal van vindplaatsen om daaraan te werken met de leerlingen. We geven je enkele suggesties in het document dat je hieronder kan downloaden.
Het leerplan is voor de leraar het anker om bij de leerlingen de steeds complexere wereld te ontsluiten in hun groei naar volwassenheid. De wegwijzers geven daaraan richting en verbinden de vormingsopdracht van de school met haar Bijbels-christelijke inspiratie. De algemene inleiding leerplannen so past dat toe op elke wegwijzer.
Het vademecum toont zich als een stevig huis, gebouwd op goede grond en met stevige fundamenten. Generositeit zit in de grond waarop we bouwen.
Voorbeelden van pedagogische activiteiten die getuigen van generositeit
Generositeit gaat samen met dialoog: openheid voor de andere, voor de rijkdom van de andere en het andere. Openstaan voor de generositeit zal vanzelf tot dialoog leiden en zo komt een positieve dynamiek op gang. Generositeit genereert dialoog met de andere/Andere, je staat open voor de visie én de vraag van de andere.
Zoek in de Bijbel naar aanknopingspunten voor een genereuze dialoog. De Bijbel is een bibliotheek met verschillende boeken, verschillende godsbeelden, veel interpretaties.
Zoek in andere tradities aanknopingspunten voor een genereuze dialoog.